czy picie wody pomaga schudnac, czy woda pomaga w odchudzaniu

Czy picie wody pomaga schudnąć?

Na pewno nie raz słyszeliście: Pij dużo wody a schudniesz? Czy rzeczywiście woda pomaga w odchudzaniu? Ile wobec tego powinniśmy jej wypić?

Wprowadzenie
Woda (H2O, tlenek wodoru) jest niezbędnym składnikiem do życia człowieka. O ile bez żywności jesteśmy w stanie przeżyć kilka tygodni, to w przypadku deficytu wody, śmierć może nastąpić zaledwie po kilku dniach. (Do zgonu dochodzi gdy jej ubytek wyniesie 20%). Woda stanowi około 60 – 70% masy ciała człowieka. Jej ilość waha się i zależy od płci, wieku, zawartości tkanki tłuszczowej. Im więcej tłuszczu, tym mniej wody. Największą procentową zawartość tlenku wodoru w ustroju mają dzieci i młodzież, z kolei mniejszą kobiety, osoby starsze i otyłe.

Rola wody w organizmie człowieka

  • jest rozpuszczalnikiem wielu ważnych związków chemicznych,
  • reguluje temperaturę ciała,
  • uczestniczy w trawieniu,
  • umożliwia transport składników odżywczych,
  • usuwa uboczne produkty przemiany materii, oczyszcza organizm z toksyn,
  • umożliwia ruchliwość stawów.
woda a odchudzanie i kuracja majaca na celu redukcje masy ciala
woda a kuracja odchudzająca

Woda a odchudzanie

W trakcie kuracji odchudzającej może wystąpić znaczny spadek masy ciała spowodowany ubytkiem wody. Jest to wynikiem źle zaplanowanego procesu odchudzania, a sukces w postaci utraty kilogramów jest tylko pozorny. Nie powinno nam zależeć na samym spadku masy ciała tylko na utracie tkanki tłuszczowej. Warunkiem do tego koniecznym jest odpowiednie nawodnienie organizmu, albowiem wszystkie reakcje biochemiczne zachodzące w organizmie człowieka wymagają obecności wody. Odwodniony organizm z trudem spala tkankę tłuszczową. Samo picie H2O nie powoduje chudnięcia, natomiast jemu sprzyja.

Funkcję wody pomocne w odchudzaniu:

• nie jest kaloryczna,
zmniejsza łaknienie, tłumi uczucie głodu,
przyspiesza/wpływa na procesy metaboliczne,
tkanka tłuszczowa w jej obecności spala się szybciej,
picie wody przed posiłkiem to mniej zjedzonych kalorii, wypełnia ona żołądek powodując zahamowanie apetytu. Czujemy się pełni, ale czy to ma sens? W końcu rozcieńczamy soki trawienne w ten sposób utrudniając wchłanianie pożywienia – składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. NASZYM CELEM POWINNO BYĆ ZDROWE ODCHUDZANIE, miejcie to cały czas na uwadze,
picie dużej ilości H2O nasila termogenezę, mogąc mieć realny wpływ na utratę tkanki tłuszczowej.

Konsekwencje niedoboru i nadmiaru wody

Niedobór:
⇒ utrudnia odprowadzanie ciepła oraz transport kwasów tłuszczowych do miejsc ich spalania,
⇒ zmniejsza zdolności wysiłkowe,
⇒ bez odpowiedniej ilości wody obciążamy wątrobę i nerki, które uczestniczą w wydalaniu produktów przemian kwasów tłuszczowych,
powoduje zaburzenia elektrolitowe, zmiany ciśnienia krwi.
Nadmiar:
Nadmiar wody nie może być magazynowany, dlatego powinniśmy pić ją często w małych ilościach. Nadmiar powoduje obciążenie nerek, pracy serca, problemy ze snem spowodowane częstym korzystaniem z toalety.

Zapotrzebowanie

napoje podczas diety, zapotrzebowanie i bilans wodny
napoje podczas diety

Na początku kilka słów o bilansie wodnym osoby dorosłej.
H2O Dostarczana do ustroju =

→ napoje 1500 cm3,
→ pożywienie 1000 cm3,
→ woda metaboliczna 300 cm3 (powstaje w wyniku przemian zachodzących w ustroju – podczas procesów spalania, najwięcej w trakcie utleniania tłuszczu, następnie węglowodanów i na końcu białka)
H2O Wydalana z ustroju =
→ mocz 1500 cm3,
→ pot (przez skórę) 600 cm3,
→ płuca (wydychane powietrze) 550 cm3,
→ kał 150 cm3.
Jak Państwo widzicie podaż wody w ciągu dnia wyniosła 2800 cm3, co jest równe ilości wody wydalonej. Podane wartości są średnimi i mogą odbiegać od waszego indywidualnego bilansu.

Zapotrzebowanie na wodę zależy od warunków klimatycznych, wieku, stanu zdrowia, masy ciała, składu diety, aktywności fizycznej. Przyjęto różne wzory do jego obliczania.
Niemowlęta:
1,5 ml wody na 1 kcal wydatkowanej energii
Osoby dorosłe, aktywne fizycznie:
1 ml wody na 1 kcal
Zdrowe osoby w starszym wieku:
30 – 35 ml na 1 kilogram masy ciała lub 1 – 1,5 ml na 1 kcal
Pozostałe osoby (o masie ciała nie przekraczającej 70 kg):
30 ml wody na kilogram m.c.

Podsumowując, przyjmuję się, że przeciętna osoba powinna spożyć od 2 do 3 litrów płynów w ciągu dnia, włącznie z wodą zawartą w pożywieniu (zupy, warzywa, owoce, desery itp.). Zaleca się picie wody niegazowanej, zawierającej w 1 litrze 5 – 10 mg sodu. Pić powinno się wtedy kiedy nie czujemy pragnienia, albowiem pragnienie to pierwszy znak odwodnienia organizmu.

butelki z h2o a odwodnienie organizmu
butelki z H2O
Wnioski
Czy picie wody pomaga w odchudzaniu?

Zarówno nadmierna podaż wody jak i niedostateczna wpływa ujemnie na organizm człowieka, prowadząc do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Woda stanowi tylko jeden mały element decydujący o powodzeniu kuracji odchudzających. Picie jej zgodnie z zapotrzebowaniem organizmu oraz zalecanymi normami ułatwia utratę tkanki tłuszczowej poprzez m.in. wpływ na procesy metaboliczne, hamowanie uczucia głodu. Odpowiednio nawodniony organizm lepiej znosi wysiłek fizyczny, co jest bardzo istotne w celu zgubienia niechcianych kilogramów i osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Spożycie H2O należy dostosować do warunków atmosferycznych, wieku, płci, masy ciała, aktywności fizycznej, stany zdrowia, składu diety i innych czynników.

Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody.
Andrzej Czesław Klimuszko